Από τύχη ζούσαν οι επιβάτες: Είχαν δοθεί 25 εκατ. ευρώ για σύστημα που θα σταματούσε τρένα αυτόματα και «αχρηστεύτηκε» – Η αδιανόητη κόντρα του ΟΣΕ με τη Hellenic Train – Ελλάδα


Ένα κανονικό πανηγύρι ανεύθυνων είναι αυτό, που θα μπορούσε να έχει προκαλέσει τραγωδία σαν αυτά στα Τέμπη πολύ νωρίτερα, αφού τελικά φαίνεται πως είχαμε συστήματα, που δεν μπήκαν ποτέ σε εφαρμογή στο σιδηροδρομικό μας δίκτυο, την ίδια στιγμή που μονάχα ο… σταθμάρχης την πληρώνει.


Διαφ.


Μάλιστα, με έγγραφο που αποκαλύπτει το OPEN, αναδεικνύεται ακόμη ένα σοβαρό συμβάν, κατά το οποίο ουσιαστικά «αχρηστεύτηκε» το σύστημα ETCS (European Train Control System) για το οποίο δόθηκαν 25 εκατομμύρια ευρώ για την απόκτησή του και το οποίο έχει τη δυνατότητα να σταματά τρένα αυτόματα.

Πέθανε ο Σπύρος Παπαδόπουλος

VIRAL ΕΙΔΗΣΗ

Πέθανε ο Σπύρος Παπαδόπουλος

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Γιάννη Φώσκολου, πρόκειται για την κήρυξη ενός νέου διεθνούς ανοιχτού διαγωνισμού από τη ΓΑΙΑΟΣΕ προκειμένου να επαναφέρουν αυτό το σύστημα, το οποίο έχει εγκατασταθεί στα τρένα, αλλά δεν είναι πια λειτουργικό.

Είναι ένα πλήρως αυτοματοποιημένο σύστημα που αν λειτουργούσε στις γραμμές και στα τρένα θα μπορούσε αυτόματα -μέσω υπολογιστή- να φρενάρει την αμαξοστοιχία χωρίς να μεσολαβήσει ο μηχανοδηγός και έτσι να αποτραπεί ένα δυστύχημα.

Οι συμβάσεις αυτές ξεκίνησαν από το 2007 με κόστος 25 εκατ. ευρώ, έγινε μια αρχική παράδοση το 2016 και ενώ τα συστήματα που είχαν μπει στα τρένα και δεν λειτουργούσαν είχαν ήδη υποστεί φθορές, σύμφωνα πάντα με το OPEN. Η τελική παράδοση έγινε το 2018, με την Αρχή που είχε αναλάβει το έργο να ισχυρίζεται πως υπάρχουν φθορές στο συγκεκριμένο σύστημα.

Η ΓΑΙΑΟΣΕ επανήλθε κάνοντας νέο διαγωνισμό ώστε το σύστημα να ξαναγίνει λειτουργικό.

Υπογραμμίζεται, τέλος, πως το σύστημα είχε εγκατασταθεί σε 88 συρμούς και 129 βαγόνια και δεν λειτούργησε ποτέ γιατί δεν υπήρχε στις ράγες και χάλασε. Οι δύο διαγωνισμοί που έγιναν τους τελευταίους δύο μήνες βγήκαν άγονοι.

Η μοιραία κόντρα του ΟΣΕ με τη Hellenic Train

Δυο «ξένοι» στο ίδιο σιδηροδρομικό δίκτυο ήταν ο ΟΣΕ και η ιταλική Hellenic Train, εδώ και πολύ καιρό πριν από το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, με την «ψύχρα» στη συνεργασία τους να έχει άμεσο αντίκτυπο και στην ασφάλεια των μετακινήσεων με τα τρένα.

Αποκορύφωμα της έλλειψης συνεργασίας μεταξύ των δύο εταιρειών είναι το γεγονός ότι ενώ έχει εγκατασταθεί ήδη ψηφιακό σύστημα ραδιοεπικοινωνίας σε τρένα και σταθμούς, αυτό δεν λειτουργεί!

Μπορεί οι ευθύνες του πολύνεκρου δυστυχήματος να βαρύνουν τον διαχειριστή της υποδομής ΟΣΕ, ωστόσο και η Hellenic Train, η εταιρεία που έχει τα τρένα και εκτελεί το μεταφορικό έργο, φαίνεται ότι δεν αποτελεί «νησίδα σιγουριάς» στο χάος του ελληνικού σιδηροδρόμου, αλλά «συνιστώσα του ίδιου προβλήματος», όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν στελέχη του.

Οπως αποκαλύπτουν σήμερα «ΤΑ ΝΕΑ», το πολυσυζητημένο σύστημα GSM-R (Global System Mobile for Rail - σύστημα ραδιοκάλυψης), το οποίο μαζί με το ETCS (European Traffic Control System) ενισχύουν σημαντικά την ασφάλεια της κυκλοφορίας και των επικοινωνιών στον σιδηρόδρομο, παρότι έχει λάβει την έγκριση της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) και έχει εγκατασταθεί σε σταθμούς και τρένα εδώ και οκτώ ολόκληρους μήνες, δεν έχει ακόμα ενεργοποιηθεί! Και δεν έχει συμβεί αυτό, καθώς ΟΣΕ και Hellenic Train από τον περασμένο Ιούλιο «παίζουν καθυστερήσεις», ανταλλάσσοντας αλληλογραφία (την παρουσιάζουν σήμερα «ΤΑ ΝΕΑ»), χωρίς ακόμα να έχουν συμφωνήσει για την απαραίτητη δοκιμαστική λειτουργία του GSM-R, ώστε στη συνέχεια να αποτελέσει μέρος της ασφαλούς λειτουργίας του σιδηροδρόμου!

Τέμπη κόντρα ΟΣΕ με Hellenic Train

Τα στοιχεία είναι αποκαλυπτικά. Στις 5 Ιουλίου 2022, η ΡΑΣ προχώρησε στην πρώτη έγκριση θέσης σε λειτουργία σταθερής εγκατάστασης του ψηφιακού συστήματος ραδιοκάλυψης GSM-R, στα τμήματα του σιδηροδρομικού άξονα Πειραιάς - Θεσσαλονίκη - Προμαχώνας, Κιάτο - Αεροδρόμιο και στους κλάδους της γραμμής Θριάσιο - Ικόνιο και Οινόη - Χαλκίδα, εξαιρουμένου του τμήματος Τιθορέα - Δομοκός.

Το σύστημα GSM-R (σύστημα ραδιοκάλυψης) είναι ένα από τα ψηφιακά υποσυστήματα διαχείρισης της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας του ERTMS (European Railways Traffic Management System), που αποτελεί το κύριο σύστημα προτύπων για τη διαχείριση και τη διαλειτουργικότητα της σηματοδότησης των σιδηροδρόμων στην ΕΕ. Πρόκειται για ψηφιακό σύστημα επικοινωνίας, το οποίο στηρίζεται στο παγκοσμίως αποδεδειγμένα αξιόπιστο σύστημα κινητής τηλεφωνίας GSM, που καλύπτει όλες τις ανάγκες ασφαλούς επικοινωνίας ενός σύγχρονου σιδηροδρομικού δικτύου και κυρίως την αδιάλειπτη επικοινωνία μεταξύ σταθμαρχών και μηχανοδηγών. Η λύση GSM-R προσφέρει πιο αξιόπιστες επικοινωνίες σε σύγκριση με τα παλαιότερα αναλογικά συστήματα, παρέχοντας ακόμα και τη δυνατότητα μετάδοσης δεδομένων συντήρησης σε πραγματικό χρόνο.

Η λειτουργία του θα βελτιώσει σημαντικά όχι μόνο την ασφάλεια, αλλά και την αποδοτικότητα των σιδηροδρομικών μεταφορών.

Στη συνέχεια, οι Ιταλοί της Hellenic Train ανέφεραν ότι τα τρένα που χρησιμοποιούν ανήκουν στη ΓΑΙΑΟΣΕ, η οποία, όπως υποστήριξαν, θα έπρεπε να λάβει και αυτή έγκριση από τη ΡΑΣ για το σύστημα GSM-R που είναι εγκατεστημένο σε αυτά. «Κάπως έτσι, το GSM-R που θα ενίσχυε την ασφάλεια των σιδηροδρομικών μετακινήσεων μπήκε στη ναφθαλίνη», λένε σιδηροδρομικά στελέχη και προσθέτουν: «Ο πραγματικός λόγος καθυστέρησης των Ιταλών είναι ότι τα τρένα ETR 470, που οι ίδιοι έφεραν στην Ελλάδα, δεν διαθέτουν σύστημα συμβατό με το ελληνικό GSM-R».


Πηγή